Wednesday, May 18, 2011

Berani Untuk gagal....

Kegagalan bukan akhir dari suatu perjalanan, kerana ia hanya sebatas ujian dalam kehidupan. Kejayaan selalu didapatkan bagi seorang yg berfikir bahawa hidup adalah ujian.

Kegagalan…. sebuah kata yang kita tidak ingin mengalaminya, tapi seringkali datang menghampiri. Sebuah kata yang tidak ingin kita temui, tapi sering kali kita hadapi.
Berbagai wajah menampakkan kegagalan. Target yang tidak tercapai, keinginan yang tidak terlaksana, atau doa yang tak kunjung dikabulkan. Dilihat dari sudut pandangan fakta, kegagalan memang terasa pahit bahkan mungkin menyakitkan.

Betapa tenaga yang telah dikeluarkan, waktu yang telah terkorbankan, segenap usaha yang runtuh tetapi tidak mendatangkan hasil. Semua itu jelas bukan sesuatu yang boleh dipersepsikan sebagai sebuah kejayaan yang tertunda dimana seseorang boleh tersenyum semasa melihat kemunculannya.
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (Al baqarah : 216)
“Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan” (Al-Insyirah :6)
Perkataan “Berjaya dan Gagal” diibaratkan sebagai makanan asa manusia. Kata tersebut yang mencetuskan peribahasa “sudah banyak makan garam” iaitu sebutan bagi orang yang telah berpengalaman menjalani hidupnya. Kegagalan adalah proses berkali-kali menuju keberjayaan.

Dalam hidup ini, banyak orang yg gagal kerana tidak menyedari betapa mereka sudah mendekati sukses di saat mereka menyerah. (Thomas A. Edison)
Thomas Edison dikenali dari kegagalan pada mulanya disebalik kejayaannya dalam membuat lampu. Orang yang sukses adalah orang yang mahu berubah kerana orang yang sukses bersedia berkorban jiwa dan raga untuk menemukan seribu cara untuk tidak gagal.

Kegagalan yang tidak boleh berulang untuk yang kesekian kalinya. Mereka memiliki tekad yang gigih untuk meraih apa yang diinginkan mereka. Seperti pepatah mengatakan bahawa berakit rakitlah ke hulu, berenang kemudian yang berarti bersakit sakit dahulu, bersenang senang kemudian. Peribahasa itulah yang sesuai sekali untuk istilah Gagal dan Sukses.

“Do it repeatly”.
Perkara terpenting adalah proses menuju kejayaan. Jangan pernah berhenti pada kegagalan yang ke-1000 kalinya, kerana yang ke-1001 kalinya kemungkinan adalah kesuksesan anda. Jika anda berhenti, maka anda akan menyesal selama lamanya.

Itulah yang disebut dengan fokus pada mimpi indah, tujuan hidup atau impian anda sendiri.Dan jangan meremehkan satu atau dua langkah anda, kerana tanpa satu atau dua langkah, takkan pernah ada seribu langkah anda.

Syukurilah apa yang ada, kerana hidup adalah anugrah terindah dari Tuhan. Anda harus yakin bahawa apapun yang diberikan Tuhan. pada kita adalah yang terbaik bagi kita semua.
Anda tidak akan pernah menyedari bahawa yang tadinya ulat berbulu, kini menjadi kupu kupu indah yang terbang ke sini sana. Anda juga tidak pernah menyedari bahawa kaktus dan pohon mawar yang awalnya berduri kini mengembang bunganya. Bunga yang indah yang dihinggapi kupu-kupu cantik. Itulah makna dari sebuah kegagalan dan kejayaan.

Yakinlah kesukaran itu akan berlalu, masa-masa susah itu tidak akan sia-sia jika kita lalui dengan jiwa perkasa dan hati yang teguh. Bahkan, kita akan menjadi orang-orang yang matang dan bijak melebihi usia kita. Kita hanya perlu menghadapinya dengan tabah dan hati yang mantap.
Apa yang dulu yang pernah kita cita-citakan dalam hidup, yakinlah bahawa suatu saat nanti kita pasti boleh meraihnya. Percayalah akan kemampuan diri kita. Kita hanya perlu bersabar menjalani untuk sampai pada tujuan kita.

Tapi percayalah, jika hari ini kita belum boleh meraihnya, yakinkan diri bahawa esok kita pasti boleh meraihnya. Jika esok belum dapat diraih, jangan pesimis, selama kita masih hidup, selama kemahuan itu masih kita jaga dan pertahankan, Insya Allah suatu hari nanti, kita akan tampil juga di puncak kegemilangan seperti yang pernah kita citakan dahulu.

“Selama cita-cita dan kemahuan kuat untuk mencapainya masih anda jaga, yakin dan percayalah bahawa suatu hari nanti cita-cita itu akan berada dalam genggaman anda.”

No comments:

Post a Comment